start   malarstwo   grafika   rzeźba   widoki Warszawy   kronika wystaw   oprawa   konserwacja  

G a l e r i a   B e l l o t t o

m a l a r s t w o
A B O R Y G E N Ó W



Sztuka aborygeńska zdobywa coraz większe uznanie na całym świecie. Odbywają się duże wystawy w Nowym Jorku, Paryżu i Londynie. Obrazy - malowane w bardzo charakterystycznej, naturalnej gamie kolorystyczne, operujące wieloma symbolami, niepokojąco świetliste i rozedrgane - teraz można podziwiać i kupować w Polsce. Dzięki temu możemy poznać tę starą, ale ciągle żywą i dynamiczną kulturę.

Chociaż artyści aborygeńscy nadal tworzą tradycyjną techniką (wzbogacaną o współczesne osiągnięcia - używają np. farb akrylowych), wraz ze wzrostem popytu na ich malarstwo, ich życie zmieniło się. Żyją i pracują blisko natury, nie rezygnując z dobrodziejstw cywilizacji. Nadal dzielą się wszystkim z szeroko pojętą rodziną, nadal kultywują tradycję i zwyczaje przodków. Żyją w wielkim szacunku dla natury, życia, wierzeń, marzeń i wizji - przyszłości i przeszłości. Jednak ich sztukę podziwiać możemy już nie tylko na malowidłach ściennych oraz w galeriach - jest wykorzystywana przedmiotach użytku codziennego, ubiorach, dekoracjach.

Tradycyjnie sztuka aborygeńska była także sztuka użytkową. Zdobienie przedmiotów, ścian było jedynie upiększaniem codziennego życia i sposobem na przekazywanie tradycji. Jednak ciekawa forma, nietypowa technika (malunek punktami), przesłanie mówiące, ze można żyć w zgodzie i harmonii ze światem, spokój, a jednocześnie żywość sztuki aborygeńskiej sprawiło, ze znalazła się ona w muzeach i galeriach na całym świecie.

W sztuce aborygeńskiej oprócz czytelnych symboli znajdujemy także ciekawą tematykę. Przyroda - z naciskiem położonym na lecznicze rośliny, zwierzęta, życie we wspólnocie, tradycja, ale także sny, marzenia. Pod pojęciem "dream" w sztuce aborygeńskiej znajdujemy jednak znacznie więcej niż wymienione dwa tłumaczenia tego słowa. Są to zarówno mity, opowieści, obrazy z przeszłości, jak i wizje przyszłości, przepowiednie. Obrazy są zapisem tych właśnie wizji.

Obrazy malowane przez Aborygenów różnią się znacznie w zależności od miejsca ich życia, czczonych miejsc, rodziny, z jakiej się wywodzą, plemienia. Jest to związane z innym otoczeniem, naturą, tradycją, w jakiej są wychowywani. Ich poczucie przynależności jest ogromne i pielęgnują kolorystykę, symbole i techniki malarskie charakterystyczne dla swojego plemienia - nawet będąc daleko od domu.

Obrazy Aborygenów mogą być malowane przez jednego artystę, grupę, a także całą rodzinę. Często zdarzają się obrazy malowane przez męża i żonę, lub przez matkę i córkę. Przelewając na płótno czy drewno swoje wizje aborygeni śpiewają, opowiadają malowane historie, tłumaczą młodszemu pokoleniu symbole, jakimi operują.

Technika malowania kropkami - w całości obrazu lub jedynie jego częściach - pochodzi od malunków naściennych, malowania ciała i mozaik tworzonych przez aborygenów na ziemi lub piasku. Dzięki wykorzystaniu tej techniki powstają obrazy prawdziwie trójwymiarowe, dynamiczne. Kropki są również sposobem na przedstawienie pejzażu. Z wysoka, świat wydaje się złożony z samych drobnych punktów, które różnią się jedynie kolorem i nasyceniem.

Każde dzieło sztuki wykonane przez Aborygena niesie ze sobą ukryte przesłanie, czasem oczywiste, jednak w pełni zrozumiałe jedynie dla artysty. W ten sposób nie zdradza on sekretów swoich snów, jednocześnie przekazując ich znaczenie.

Sny, marzenia - "Dreamtime" to po aborygeńsku Tjukurpa. Aborygeni wierzą, że są to wizje zesłane przez przodków, obrazy tradycji przez nich przekazanej, wizje mądrej przyszłości. Przodkowie byli roślinami, ale i ludźmi, i zwierzętami, jednak jak ludzie kochali i nienawidzili, polowali i walczyli.

Podróżowali przez ziemię tworząc wszystko, co nazywamy światem. Tworzyli prawa, podstawy tradycji, wzory zachowań. Następnie te mityczne stworzenia zmęczone znikły pod ziemią. W tych miejscach często znajdują się skały, uświęcone drzewa, są to miejsca o specjalnym znaczeniu dla Aborygenów. To stąd pochodzi ich siła i przesłanie, które możemy odczytać w ich sztuce.



A R T Y Ś C I

Helen Nabangati Nelson
Jej wczesne prace były wynikiem podróży przez kraj, długich rozmów przy ognisku, zatopienia w tradycji. Helen stała się niezrównaną znawczynią historii ubranych w marzenia i sny - o tym, co było, co będzie, o tym jak świat zamknąć w całość. W swoich obrazach przedstawia chwile, które umykają szybko, a niosą ze sobą znaczące wartości. Obraz Jukurrpa Ranges Dreaming jest jedną z jej wcześniejszych prac.

Valerie Nabangati Curtis
Valerie Nabangati Curtis zawiera w swoich obrazach głębię tradycji swojego plemienia. Historie, jakie opowiadają dziadkowie wnukom, jak uczą ich życia, zgody ze światem. Obrazy te zawierają prawdziwą siłę i piękno. Wiedzę, miłość i spokój, jaki przekazują kobiety kobietom - z pokolenia na pokolenie. Prace tej autorki stają się coraz bardziej znane i popularne na całym świecie

Albert Hope
Prace Alberta Hope pokazują historie związane z górą Allen i życiem u jej stóp. W swoim malarstwie operuje on symbolami, opisując historie z przeszłości i sennych marzeń swoich przodków i współplemieńców. Albert Hope zmarł w 1986 roku, i choć jego prace cieszą się popularnością i uznaniem, do końca życia pozostał artystą niedocenionym.

Katarina Nabangati
Katarina Nanamgati jest jedną z najbardziej znaczących malarek Desert Style. Jej malarstwo nawiązuje do głębokiej i rozległej wiedzy o zwyczajach jej ludu. Szacunek do ziemi, obrzędy związane z wodą i pożywieniem, wizje przyszłości i przeszłości, lawirowanie na granicy życia i śmierci - to wszystko odnaleźć możemy w jej pracach. Często na jej obrazach przewija się motyw życiodajnego ognia i zdobywania pożywienia. Katarina Nabangati jest również znana ze swoich umiejętności medyczno-znachorskich, które przekazała jej babcia, a które od pokoleń kultywują kobiety w jej rodzinie.

Matt Palmer
Matt Palmer maluje zarówno tradycyjne przedstawienia ceremoniałów religijnych, jak i sceny z życia codziennego i - tak ważnych dla Aborygenów - wizji dnia wczorajszego i jutra. Jego obrazy są oparte na głębokich związkach a naturą, otoczeniem, tradycją. Maluje metodą stawiania niezliczonej ilości kropek, co powoduje, ze jego obrazy są świetliste i ożywione. Jego prace, tak doceniane w latach 70 tych i 80-tych, teraz wracają do popularności. Prace Matta Palmera należą obecnie między innymi do Goulf'a Witlam'a, Andrew Peacock'a, lady Susan Ranauf i wielu innych sławnych koneserów sztuki.

Doris Kngwarreye
Doris Kngwarreye opowiada swoimi obrazami o mądrościach dnia codziennego, jakie przekazują dziadkowie najmłodszym członkom rodziny i plemienia. Opowiada o tradycjach, opowieściach, jakie krążą wśród zgromadzonych wokół ognia i wody. Jej prace są najbardziej znane ze wszystkich prac Kngwarreye Sisters.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

G a l e r i a   B e l l o t t o
zaprasza codziennie od 10 do 19

Krakowskie Przedmieście 79, 00-079 Warszawa
tel./fax (0-22) 826 85 92
galeria@bellotto.pl